Tasa-arvoa, perkele!

Keskustelu liittyen kansalaisaloitteeseen tasa-arvoisesta avioliittolaista käy virkeänä niin täällä kuin muuallakin sosiaalisessa mediassa ja tämä on hyvä asia sillä mikäänhän ei muutu ellei asioista puhuta.


Suomella on pitkä historia tasa-arvon edistäjänä maailmassa lähtien jo siitäkin, että vuonna 1906 Suomi myönsi ensimmäisenä valtiona (no, suur-ruhtinaskuntana) maailmassa äänioikeuden kaikille täysi-ikäisille kansalaisille. Keskustelu naisten äänioikeuden ympärillä kävi vilkkaana ympäri maailman ja laajalti kyseenalaistettiin naisten älyä, kykyä ja sivistyksen riittävyyttä osallistumaan oikeasti tärkeisiin päätöksiin ja arveltiin, että naisten on parempi olla hiljaa kotona, kasvattaa lapsia ja ruokkia asioista paremmin perillä olevia miehiä... No, tasa-arvo lopultakin voitti niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa (pois lukien erinäiset muslimivaltiot) ja väitän, että maailmasta tuli sitä myöten parempi paikka.


Keskustelu avioliittolaista on myös nimenomaan keskustelua tasa-arvosta. Nykyisellään laki määrittelee yhtäällä heteropareille avioliiton ja toisaalla homo- ja lesbopareille rekisteröidyn parisuhteen. Molemmat ovat juridisia sopimuksia joiden laadinnassa kirkolla ei ole mitään roolia ja omasta puolestani on ihan sama millä nimillä niitä kutsutaan - Rose by any other name. Sen sijaan ongelma on siinä, että laki määrittelee erilaiset oikeudet ja velvollisuudet aviopareille ja rekisteröidyille pareille asettaen nämä eri elämäntilanteissa eriarvoiseen asemaan ja se ei modernissa, demokraattisessa yhteiskunnassa mahdu monien ihmisten oikeustajuun. Se on yksinkertaisesti väärin.


Moni selittää, että avioliitto on miehen ja naisen välinen erityissuhde. Kuka sellaista väittää? No, kirkko ja Raamattu. Mutta entä jos ei ole kirkon jäsen eikä pidä Raamattua oman elämänsä ohjenuorana? Onko se tasa-arvoista tai hyväksyttävää, jos yksi ryhmä saa määritellä miten ryhmän ulkopuolistenkin pitää elää? Vaatimukset sharia-lain soveltamisesta osana Suomen lainsäädäntöä saattaisi herättää jonkinlaista vastustusta Suomen ei-muslimien (ja luultavasti myös Suomen muslimienkin) joukossa.


Sanotaan, että avioliiton tarkoituksena on saada lapsia ja perustaa perhe. No, entä jos ei voi tai ei halua saada lapsia? Pitäisikö avioliitto kieltää steriileiltä, iäkkäiltä, sairailta ja muilta lisääntymisen kannalta epäkelvoilta ihmisiltä? Ei varmaankaan. Ja kuka sanoo, ettei perhettä voi olla ilman lapsia tai että perheen status olisi varattu yksinomaan avioliitossa oleville?


Pelätään, että homot ja lesbot alkavat adoptoimaan lapsia. Suomessa ja maailmalla on pitkään kasvanut lapsia perheissä joissa on kaksi isää tai kaksi äitiä ja tiettävästi valtaosasta on tullut tasapainoisia ja onnellisia aikuisia. Omasta puolestani voin todistaa ettei se, että saman katon alta löytyy sekä mies että nainen ole millään tavalla tae onnellisesta ja tasapainoisesta lapsuudesta. Eikö tärkeämpää olisikin kysyä mikä on lapselle hyväksi? Eikö se riitä, että on kaksi aikuista jotka rakastavat lasta, välittää ja huolehtii tästä? Onko lapsen edun mukaista, että tämä otetaan huostaan ja sijoitetaan vieraaseen perheeseen, kun juridinen huoltaja kuolee eikä tämän kumppanilla tunnusteta olevan minkäänlaista juridista suhdetta kyseiseen lapseen vaikka tämä olisikin kasvattanut lapsen vauvasta lähtien?


Itse allekirjoitin kansalaisaloitteen koska puolustan tasa-arvoista yhteiskuntaa. Tein sen vaikka olenkin hetero. Vaikka oma avioliittoni päättyikin, en syytä siitä homo- ja lesbomyönteistä asenneilmapiiriä :) Minun parisuhteeni eivät menetä mitään vaikka kaksi toisiaan rakastavaa aikuista menevät yhteisestä sopimuksesta ja halusta avioliittoon näiden seksuaalisesta suuntauksesta riippumatta - sehän on pelkästään kaunis asia.


Yhteiskunta jossa yhdet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset on epäterve ja korruptoitunut. Niinpä Suomeen on saatava lisää tasa-arvoa, perkele!


https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/192 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat